1. Du är här:
  3. Östersjöcentrum
  4. Om oss
  5. Nyheter

Våra egna nyheter om havet

• Foto: Vera Shoultz Havs- och klimatexperter bildar nytt stort forskningscentrum 2021-06-10 Jane och Aatos Erkkos stiftelses stordonation gör det möjligt för klimat- och havsforskare i Finland och Sverige att sammanföra sin expertis och infrastruktur. Målet är att ta reda på mer om hur havet och atmosfären samverkar och vilka effekter det har på klimatet.
  • Professor Christoph Humborg vid Östersjöcentrum Havsforskarnas viktiga budskap till klimatmöte COP26 2021-05-26 Kustzonerna spelar en viktig roll klimatarbetet. Vid rätt förvaltning kan de ta upp och lagra växthusgaser effektivt. Det var forskarnas budskap när det globala samarbetet Relay4Nature mötte Östersjöcentrum på sin väg mot höstens klimatmöte COP26.
  • Policy brief: Bottentrålning hotar europeisk havsmiljö 2021-05-26 Bottentrålsfiske har stora effekter på det marina livet och hotar havsbottens integritet. Ny forskning pekar på behovet av att etablera större trålfria områden i alla typer av livsmiljöer, för att skydda känsliga ekosystem och leva upp till principerna för ekosystembaserad förvaltning.
  • Algbältet i Östersjön. Foto: Nicklas Wijkmark/Azote. Hjälp Östersjöforskarna i sommar 2021-05-26 Om du står på en klippa vid havet och tittar ner i vattnet ser du garanterat ett trassligt grönbrunt algbälte. Men vad finns där och hur funkar det? Den typen av frågor är viktiga inom havsmiljöforskningen och nu finns en unik möjlighet för allmänheten att bidra!

Universitetets nyheter om havet

• R/VElectra af Askö Speciellt uppdrag för R/V Electra 2021-05-25 Stockholms universitets forskningsfartyg R/V Electra af Askö kommer att delta i sommarens undersökningar av vraket efter M/S Estonia. Uppdraget kommer från Statens haverikommission, och Electra valdes eftersom hon är ett av få fartyg som har den utrustning som krävs.
  • Hoppkräftan kan klara av en framtida uppvärmning i Östersjön 2021-05-18 Hoppkräftan i Stockholms skärgård klarar 2 till 4 grader varmare vattentemperaturer än idag.
  • Sjögräsängar på västkusten är ovanligt bra på att lagra koldioxid 2021-05-18 Sjögräsängar med ålgräs i Bohuslän kan lagra uppemot femton gånger mer kol än ålgräsängar i andra hav i Europa. Det beror på att havsbottnarna som sjögräsängarna växer på består av finkornig sand, och att de är lagom porösa. Detta är ännu ett viktigt skäl att skydda sjögräsängar och deras ekosystem, som hotas av övergödning och överfiske.
  • Christina Rudén. Foto: Jens Olof Lasthein Storslaget uppdrag till SU-forskare 2021-04-26 Christina Rudén från Stockholms universitet har blivit invald i EU-kommissionens nya högnivå-expertgrupp. Gruppen ska hjälpa till att genomföra den nya kemikaliestrategin.

DEN HÄR WEBBPLATSEN HAR UPPHÖRT

Våra nyheter, evenemang och information hittar du istället här: su.se/ostersjocentrum

Stockholms universitets Östersjöcentrum

Vetenskap och kommunikation med havet i fokus

Vi samlar och förmedlar användbar kunskap om Östersjön till rätt plats i samhället.

Tel: 08 - 16 37 18
E-post: ostersjocentrum@su.se

Havsnyheter från Stockholms universitet

Våra nyhetsbrev innehåller både nyheter om vår egen verksamhet och om annan marin verksamhet vid Stockholms universitet.