Stå upp för Östersjön

Ett extremt paddeläventyr

För att öka människors medvetenhet om mikroplaster i Östersjön

Äventyrarna Oskar Kihlborg och Sören Kjellkvist har paddlat mellan Visby och Stockholm med SUP (Stand Up Paddleboard), den vattensport som ökar snabbast i Sverige idag. Ingen har paddlat den här sträckan förut på SUP och den största utmaningen låg i att ta sig en längre sträcka över öppet hav.

Äventyret sker i samarbete med Baltic Eye vid Stockholms universitet. Under paddlingen togs prover med håvar fastmonterade på brädorna för att forskare ska kunna mäta halterna av mikroskräp.

Oskar KIhlborg och Sören Kjellkvist kommer i land från äventyren över Östersjön

Mikroplastpaddlare åter i land

Äventyrarna Oskar Kihlborg och Sören Kjellkvist kom till Nybrokajen i Stockholm i söndags efter en tio dagar lång paddeltur på stand up paddleboard från Visby till Stockholm. På vägen har de håvat efter mikroplaster som överlämnats till Stockholms universitet för analyser.

Oskar Kihlborg går i land på Skeppsbron

Mikroplastpaddlarna nära målet

Äventyrarna Oskar Kihlborg och Sören Kjellkvist planerar att angöra Nybrohamnen vid Nybrokajen på söndag mellan 16:00 och 17:00 efter en extrem paddeltur i forskningens tjänst.

De två äventyrarna Oskar Kihlborg och Sören Kjellkvist ger sig imorgon 4 juni ut på en lång paddeltu

Stå upp för Östersjön

Äventyrarna Oskar Kihlborg och Sören Kjellkvist ska långpaddla med SUP på Östersjön. Syftet är att uppmärksamma problemen med mikroplaster, och framför allt de helt onödiga som finns i skönhetsprodukter.

DEN HÄR WEBBPLATSEN HAR UPPHÖRT

Våra nyheter, evenemang och information hittar du istället här: su.se/ostersjocentrum

Havsnyheter från Stockholms universitet

Våra nyhetsbrev innehåller både nyheter om vår egen verksamhet och om annan marin verksamhet vid Stockholms universitet.

Om #supbaltic i media