- Vi har hittat ett väldigt spännande bottenlandskap i Klingerfjärden, berättar Martin Jakobsson, professor i maringeologi och geofysik vid Stockholms universitet, för P4 Västernorrland.

Med hjälp av ekolod har forskarlaget kunnat kartlägga hur botten av Klingerfjärden ser ut och en av överraskningarna som mötte dem var speciella sänkor i landskapet. I områden där dessa försänkningar, eller depressioner, ligger tätt kan man likna botten vid en äggkartong. Men hur depressionerna har uppkommit, kan man i nuläget inte svara på.

- Det gäller nu att reda ut vad de beror på och förstå dem geologiskt, säger Martin.

Jakten på ett sällsynt mineral

- varför vill man hitta ikait?

Ikait är en kalciumkarbonat som bildar särskilda pyramidformade kristaller. Foto: Wikimedia
Ikait består av kalciumkarbonat som bildar karaktäristiska pyramidformade kristaller. Foto: Wikimedia

Forskarna vid Stockholms universitet vill förstå fler delar av kolets kretslopp, och ikait binder bland annat koldioxid. En specifik förutsättning som krävs för att ikait ska fällas ut och bilda sina särskilda formationer är att sötvatten rinner igenom väldigt kalkrika mineraler. Med hjälp av nya sonartekniker har man lyckats hitta de här förutsättningarna just utanför Alnön och även om ingen ikait hittades vid den här resan har forskarna att ändå lyckats hitta intressanta områden för vidare studier i Klingerfjärden.

- Tack vare de många typer av ekolod som finns ombord på Electra kan vi mäta vattnets struktur, bottenlandskapet men också se hur det ser ut 50-60 meter under botten, förklarar Martin.

Expeditionen har hämtat sedimentprover och en stor mängd data som ska analyseras vidare, och nu hoppas man på fler turer till Alnön.

- Ja nu har vi det här fantastiskt fina fartyget och det det gäller att följa upp sådana här saker så att vi får ytterligare en pusselbit för att förstå vår natur och se vad det kan leda till, avslutar Martin Jakobsson.

Lyssna på intervjun från P4 Västernorrland här (4/4-2017):

Detta forskningsprojekt ingår i Stockholms universitets strategiska satsning för att stärka Östersjöforskning. Du kan läsa mer om initiativet och andra pågående Östersjöprojekt här.

Electras sonartekniker ger forskarna möjlighet att samla mer data än tidigare och nu återstår att analysera och förstå vad det spännande bottenlandskapet utgörs av
Electras sonartekniker ger forskarna möjlighet att samla mer data än tidigare och nu återstår att analysera och förstå vad bottenlandskapet utgörs av.