"Aldrig hade jag kunnat förutspå att tång, alger och kräftdjur skulle komma att bli ett riktigt intresse, och att det skulle ta mig så långt!"

Alice Eklund, forskarskolan 2015, berättar om erfarenheterna:

I början av sommaren 2015 fick jag möjligheten att delta i Stockholms universitets Sommarforskarskola. Till min glädje blev jag tilldelad en plats i en grupp som skulle forska ute på Askölaboratoriet. Tillsammans med fyra andra gymnasieelever och vår handledare Josefin Sagerman utförde vi undersökningar av övergödningskonsekvenser på vegetation och kräftdjur i Östersjön. På Askö gjorde vi fältstudier, arbetade i labb och gick igenom en del teoretisk bakgrund. Läs nyheten om resultaten från forskarskolan 2015 på Askö.

Efter slutförandet av projektet byggde jag vidare på våra resultat i en rapport för mitt gymnasiearbete. I mars bestämde jag mig för att delta i den regionala deltävlingen i Utställningen Unga Forskare med mitt arbete.

Utställning med många positiva resultat

Utställningen är ett event där gymnasieelever får möjlighet att ställa ut och tävla med sina projekt inom naturämnen eller teknik. Från deltävlingen gick jag vidare till finalen som hölls på Tekniska Museet 3e-7e april. Att delta i finalen och ställa ut på Tekniska museet var bland det roligaste jag gjort. Jag fick inte bara möjlighet att presentera mitt arbete för en bredare publik utan även träffa över 100 andra gymnasieelever som med samma entusiasm som jag känner inför mitt projekt presenterade sina.

På toppen av allt roligt tilldelades jag ett resestipendium från stiftelsen Unga Forskare! Detta innebär att jag ska få delta i London International Youth Science Forum, ett tvåveckorsevent för 500 naturelever från 65 olika länder som hålls i London denna sommar.

Aldrig hade jag kunnat förutspå att tång, alger och kräftdjur skulle komma att bli ett riktigt intresse, och att det skulle ta mig så långt! Stort Tack till Josefin och Askö för alla möjligheter som lett mig hit!

Text och foto: Alice Eklund som läser sista året på Naturvetenskap inriktning Samhällsvetenskap på Internationella Engelska Gymnasiet, Södermalm.