Havsmiljöinstitutet miljöpris 2020
Foto: Båtbranschens Riksförbund

Enligt sin prismotivering vill organisationen Sweboat på allvar nu engagera sig i det som de kan påverka: produktion, framdrivning, beteende, underhåll, förvaring och återvinning av fritidsbåtar och utrustning.

"Havsmiljöinstitutets arbete är oerhört viktigt och Sweboat vill uppmuntra forskning på fritidsbåtars klimatpåverkan, för att ge omvärlden och oss som bransch korrekt fakta och kunskaper. För detta vill vi ge Havsmiljöinstitutet Sweboats Miljöpris för 2020.", skriver de i sitt pressmeddelande.

Rapport om miljöpåverkan från fritidsbåtar bidrog till priset

I höstas skrev Östersjöcentrums forskare Sofia Wikström och Joakim Hansen delar av Havsmiljöinstitutets rapport: Fritidsbåtars miljöpåverkan – och vägen mot ett hållbart båtliv.

Båda instämmer med huvudförfattaren Per Moksnes som kommenterade priset såhär:

- Att båtbranschen vill ge oss och rapporten en utmärkelse och erkännande är extra roligt då det ger en signal till alla båtägare att branschen tar vårt budskap på allvar, och att vi behöver jobba tillsammans med dessa frågor, säger han.