Arbetsuppgifter

Som personalhandläggare arbetar du självständigt med att handlägga och administrera personalrelaterade ärenden och agerar ”first line support” inom personaladministration och HR. Du bistår med kvalitativt stöd till institutionens medarbetare, forskare, projektledare och chefer och drivs av att ge god service.

Ärendena är såväl av administrativ som utredande karaktär och du förväntas driva och samordna institutionens personalarbete tillsammans med kollegor på administrativa avdelningen. Konsultativt stöd finns hos Stockholms universitets centrala personalavdelning.

De huvudsakliga arbetsuppgifterna är:

  • stöd till chefer och medarbetare i förekommande personalfrågor
  • handlägga personalärenden, exempelvis anställningar, ledigheter, sjukskrivningar/arbetsanpassning, personalförmåner, försäkringar, diverse löneunderlag m.m.
  • bevaka och administrera LAS-tid och tidsbegränsade anställningar
  • rekrytering och introduktion av nyanställda
  • internlönekontroll
  • registrering och uppföljning i personalsystem (Primula, ReachMee)
  • handläggning av uppehålls- och arbetstillståndsärenden samt stöd till medarbetare i samband med nyanställning
  • initiera och driva utvecklingsprojekt inom personalområdet samt implementera och informera om nya beslut och regelverk i den operativa verksamheten.

Andra administrativa arbetsuppgifter på institutionen kan förekomma. Du rapporterar till administrativ chef och arbetar nära övriga kollegor på administrativa avdelningen samt agerar kontaktperson gentemot Stockholms universitets centrala personalavdelning.

Kvalifikationer

Krav

  • Examen som personalvetare på högskolenivå eller annan eftergymnasial utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
  • Minst tre års erfarenhet av liknande arbetsuppgifter.
  • Vana av IT-system för bland annat lönehantering och rekrytering och god förmåga att sätta sig in i olika system.
  • Goda kunskaper i Office-paketet.
  • God förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på såväl svenska som engelska.

Meriterande

  • Erfarenhet från offentlig förvaltning och kännedom om de statliga villkorsavtalen.

Det är viktigt att du är självgående, noggrann och har en god samarbetsförmåga. Arbetet som personalhandläggare innebär varierande arbetsuppgifter och arbetsbelastningen är periodvis hög, därför är det viktigt att du har förmåga att strukturera och prioritera ditt arbete.

Du kommer att ha många kontakter och vi ser därför att du trivs i en roll med mycket medarbetarkontakt samt är tydlig och pedagogisk i din kommunikation. Du har hög social kompetens och vill bidra till ett gott arbetsklimat. Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper.

 

Ref.nr SU FV-2447-21

Sista ansökningsdag: 2021-08-08

Fullständig information finns här.