För vanligt folk var kroppen var ett verktyg som skulle vara frisk och stark för att fungera i samhället. Det menar en ny avhandling om kroppsuppfattning på 1600-talet.
På 1500-talet menade man att hjärtat som organ producerade känslor. Mari Eyice har disputerat på en avhandling om känslohistoria i den tidiga reformationen.
Både den heliga Birgitta på 1300-talet och svenska predikanter på 1400-talet använde berättelser med förebildliga hjältar och hjältinnor för att väcka sin publiks sympati. Det visar historikern Eva-Marie Letzter i en ny avhandling.
Hur var det svenska riket militärt organiserat under sen medeltid? I sin avhandling studerar Martin Neuding Skoog övergången från medeltid till tidigmodern statsbildning.
Vid slutet av 1940-talet var uppfattningen att den nazisternas brott hade begåtts av en liten grupp fanatiska sadister. Detta perspektiv tillät flertalet att svära sig fria från skuld.
Hur länge har debatten om vinster i välfärden varit aktuell? Magnus Linnarsson har studerat riksdagens debatter om privat eller offentlig förvaltning genom fyra sekel i sin nya bok.
Sjö- och handelsmän från olika delar av världen kom till den svenska kolonin S:t Barthélemy för att bli svenska medborgare. Med sig förde de in nya idéer om medborgarskap och politiska rättigheter.
För att få handla med världens största ekonomi under 1700-talet var européer tvungna att anpassa sig till hårda kinesiska lagar. Lisa Hellman ger i sin forskning en annorlunda bild av européer i världen.
Schleswig-Holstein-aktionen var ett avtal mellan Sverige och Västtyskland om att skapa jobb och utbildning åt tyska ungdomar under 1950-talet. Till Borås kom ett 90-tal kvinnor för att arbeta som sömmerskor
Vanliga människor på 1600-talet: Hur tänkte de? och Vad hände med de som hamnade utanför? Annika Sandén intresserar sig för dessa frågor i sin bok om bödlar.
Grupp 8 var inga radikala manshatare. Elisabeth Elgáns forskning ger en motbild till flera av de myter som cirkulerat kring den inflytelserika feministorganisationen från 70-talet.