Forskningsnyheter

3. Fysikum
  4. Forskning
  5. Forskningsnyheter

Forskningsnyheter

• Hörntillstånd av ljus 2019-09-24 Forskare vid Fysikum har lyckats framställa en ny typ ljusvågor vars unika egenskaper kan bli viktiga t.ex. inom framtidens kommunikationsteknologi. I en nyligen publicerad artikel har de experimentellt visat hur nya idéer hämtade från teoretisk kvant- och materialfysik kan realiseras och användas i ett helt annat sammanhang, nämligen i optiska vågledare.
  • Fysikum får europeiskt anslag för energirelaterad forskning 2019-09-06 Ett europeiskt nätverk av forskare från 8 länder har fått medel för energiforskning från EU kommissionen. I projektet ingår Markus Kowalewski och Michael Odelius från avdelningen för kemisk fysik på Fysikum. Genom studier av dynamik hos laddningsbärare kommer man fördjupa kunskapen om material för hållbara energikällor och lagring av energi.
  • I (resonant) inelastisk röntgenspridning induceras molekylrörelse kring enskilda syreatomer i vattnet.
Energiskillnaden mellan inkommande och utgående röntgenljus motsvarar energiexcitationer av kvantiserade vibrationer i vattenmolekylerna. Särskilt höga excitationer av vibrationer i O-H bindningarna ger information of vätebindningarna mellan vattenmolekylerna. Bild Vinicius Vaz da Cruz En osedvanligt detaljrik inblick i vanligt vatten 2019-03-04 Vanligt vatten är en mycket speciell vätska med hög kokpunkt och ytspänning. Dess egenskaper bestäms av hur vattenmolekylerna binder till varandra i så kallade vätebindningar, som även påverkar exempelvis biokemiska processer och molnbildning.
  • Alex Kastanas tilldelas ATLAS Outstanding Achievement Award 2018-10-12 Alex Kastanas, forskare i elementarpartikelfysik här vid Fysikum och medlem i ATLAS-experimentet vid CERN, tilldelades den 11 oktober ATLAS Outstanding Achievement Award "For outstanding contributions to the on-line luminosity software as well as dedicated operational support."
  • XENON1T installation in the underground hall of Laboratori Nazionali del Gran Sasso. The three story building houses various auxiliary systems. The cryostat containing the LXeTPC is located inside the large water tank next to the building. Photo by Roberto Corrieri and Patrick De Perio.” Världens största detektor för mörk materia, XENON1T, når ny känslighetsnivå 2018-05-28 Det internationella forskarlaget XENON, med medlemmar från Stockholms Universitet, har byggt världens mest känsliga detektor för mörka materian. Efter att ha tagit data under mer än ett år är forskarna redo att presentera nya resultat.

Forskningsinformation

Följer du länkarna till de enskilda forsknings­avdelningarna så hittar du mycket informa­tion om den forskning som bedrivs vid Fysikum.

Arbetar du inom media eller industri och behöver komma i kontakt med en forskare som kan svara mer djupgående på frågor inom ett specifikt område så kan du kontakta Fysikums informationsansvariga (via fysinfo@fysik.su.se) så blir du kontaktad av en lämplig person.

Research Divisions