Framsidan på Årsredovisning 2019

Vid halvåret gick avtalet med stiftelsen BalticSea2020 ut, och den kraftfulla finansiering för uppbyggnad av Baltic Eye-verksamheten tog slut. Vi vill rikta ett stort tack till Björn Carlson och hans stiftelse för möjligheten att etablera och utveckla Baltic Eye - en utåtriktad verksamhet som syftar till att förbättra Östersjöns miljö, till långsiktig glädje och nytta för samhället.

Bryggfinansierering från rektor

Verksamheten fortsätter genom en bryggfinansiering av rektor, som beslutats efter hörande av bägge vetenskapsområdena. Syftet med denna fyraåriga finansiering är att ge Östersjöcentrum möjlighet att hitta andra finansieringskällor för denna viktiga verksamhet. I omstöpningen av organisationen kunde huvuddelen av medarbetarna behållas, men två kommunikatörer lämnade Östersjöcentrum för andra tjänster vid Stockholms universitet. Forskarna inom Baltic Eye skrev ett flertal ansökningar till olika finansiärer, och vi kan nu konstatera att flera av dessa var framgångsrika och fick finansiering.

Starka forskningssamarbeten

Övrig forskning på Östersjöcentrum har också haft ett bra år, med många vetenskapliga publiceringar. De som arbetar med marin modellering inom enheten Baltic Nest Institute har levererat kunskapsunderlag till Östersjöländernas samarbetsorgan Helsingforskommissionen (Helcom). Vårt samarbete med Helsingfors universitet, Baltic Bridge, utvecklas hela tiden och den doktorand, Eva Ehrnsten, som är placerad hos oss avslutade sitt avhandlingsarbete i slutet av 2019. De biträdande lektorer som är rekryterade ute på olika institutioner, finansierade av de strategiska medlen för Östersjöforskning (SFO Östersjön), har kommit igång med sin verksamhet och ett par publikationer kom redan under året där olika personer samarbetat. Att öka samarbetet mellan starka forskargrupper på olika institutioner är ett viktigt syfte med utformningen av satsningen.

Utökat kommunikationssamarbete

Våra olika kommunikationskanaler har drivits enligt plan under året. Det utökade kommunikationssamarbetet, som inleddes 2019, och nu inkluderar Stockholms universitet, Umeå universitet, Göteborgs universitet, Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) inom samarbetet Havsmiljöinstitutet, har fungerat mycket bra. Samarbetet omfattar webbsajten havet.nu, tidskriften Havsutsikt och den digitala fälthandboken Livet i havet.

Östersjöcentrums vetenskapliga ledare Christoph Humborg öppnar Baltic Sea Science Congress 2019.

Stor Östersjökonferens

I egen regi arrangerades ett flertal Baltic Breakfasts, seminarier i Almedalen och den stora Östersjöforskningskonferensen Baltic Sea Science Congress 2019 i Aula Magna där över 400 forskare deltog. Vi figurerade flitigt, särskilt under hösten, i olika media; tidningar, TV och radio. Dessutom genomfördes ett flertal möten med beslutsfattare där både forskare och medarbetare från policyenheten deltog.

Kronprinsessan vid invigningen av Baltic Sea Science Center
Kronprinsessan vid invigningen av Baltic Sea Science Center. Foto: Henrik Hamrén

Skansens Östersjöhus invigdes

Under våren invigdes Baltic Sea Science Center på Skansen, med rektorerna från både SU och SLU närvarande. Ett flertal av våra forskare har deltagit aktivt i att ta fram utställningsdelarna i huset, och under det dryga halvår som huset hann vara öppet under 2019 så har över en halv miljon besökare tagit del av utställningarna! Detta är en fantastisk plattform för att både berätta om Östersjön men även om de marina kurser som SU ger.

Ombyggnad av Askö på gång

Under året påbörjades planeringen av upprustning och tillbyggnader på Askölaboratoriet. Önskemål har preciserats och vi får under 2020 se hur mycket som verkligen kan realiseras. Forskningsfartyget R/V Electra af Askö var på ett sista besök på varvet i Estland där kvarstående insatser genomfördes. Annars var hon på ett otal spännande expeditioner med olika forskare. Dessa turer, samt några av de projekt som använt Askölaboratoriet, presenteras i denna årsrapport.