Baltic Sea Science Congress anordnas varannat år i något av länderna runt Östersjön och årets kongress var den tolfte i ordningen. Nästan 400 personer deltog i kongressen, över 140 personer höll muntliga presentationer och över 160 presenterade sin forskning genom en poster.

– Jag är jättnöjd! Presentationerna höll hög vetenskaplig kvalitet, det pågick många spännande diskussioner och kongressen fick ett väldigt bra mottagande, säger Östersjöcentrums vetenskapliga ledare Christoph Humborg.

Flera medier valde att bevaka kongressen och bland andra Christoph Humborg själv har varit flitigt intervjuad de senaste veckorna.

– Det är väldigt roligt, och viktigt, att det vi forskare gör når ut i samhället, säger Christoph Humborg, som i sitt öppningsanförande lyfte fram den positiva utveckling som pågått de senaste åren när det gäller övergödningen i Östersjön.

Intervjuer i medier

Här är länkar till några av de reportage och intervjuer som gjordes i anslutning till kongressen:

• Vetandets värld i Sveriges radio P1 måndag 26 augusti handlade bland annat om den minskade övergödningen och intervjuades gjorde Christoph Humborg och limnologen Michelle McCrackin från Östersjöcentrum, miljökemisten Anna Sobek från Stockholms Universitet ACES och Alf Norkko som är forskningschef vid havsforskningsstationen Tvärminne. Lyssna här.
  • Måndag 19 augusti besökte Östersjöcentrums föreståndare Tina Elfwing TV4s morgonsoffa med anledning av konferensen. Titta här.
  • Miljöminister Isabella Lövin intervjuades i Expressen måndag 19 augusti i samband med att Baltic Sea Science Congress invigdes. Läs och titta här.
  • TV 4 Nyheterna berättade om övergödningsläget och intervjuade Christop Humborg ombord på forskningsfartyget R/V Electra måndag 26 augusti. Titta här.
  • Klotet i Sveriges radio P1 sände ett långt program om mikroplaster onsdag 28 augusti där bland annat BSSC2019-deltagaren Katharina Kesy från IOW Warnemünde intervjuades (34 minuter in i programmet). Lyssna här.

Nyskapande öppning

Flera inflytelserika personer deltog i öppningssessionen av Baltic Sea Science Congress 2019. Miljö- och klimatminister Isabella Lövin höll ett av öppningsanförandena liksom Stockholms universitets rektor Astrid Söderbergh-Widding. EU-kommissionär Karmenu Vella deltog med en inspelad videohälsning.

Öppningen följdes av en specialsession som leddes av Nancy Baron från COMPASS och där en panel bestående av de erfarna miljöjournalisterna David Malakoff från Science Magazine, Pulitzer Price-vinnaren Kenneth R. Weiss, Jannike Kihlborg från Dagens Nyheter, Peter Buchert från finlandssvenska Hufvudstadsbladet och den lettiska radio- och tv-journalisten Sandra Kropa skulle försöka ta reda på vad som verkligen är viktigt för beslutsfattare och allmänhet att veta om Östersjöns miljö. De forskare som antagit utmaningen att beskriva sina ämnesområden på ett så kortfattat och slagkraftigt sätt som möjligt var Alf Norkko från Helsingfors universitet, Anna Sobek från Stockholms universitet ACES, Erik Kjellström från SMHI, Henrik Österblom från Stockholm Resilience Center och Michelle McCrackin från Stockholms universitets Östersjöcentrum.

Hela öppningen av BSSC2019 filmades och kan ses genom länken nedan.

Stockholms universitet lämnar nu över stafettpinnen till Århus universitet som anordnar Baltic Sea Science Congress 2021. Förberedelserna för den kommande kongressen har redan påbörjats och går att följa på webbsidan conferences.au.dk/bssc2021/.