Foto: Oscar Kihlborg

Historien om Baltic Eye började en solig sommardag 2011, när äventyraren och dykaren Oskar Kihlborg dök längs botten i Baggensfjärden. Till sin förvåning såg han att stora bottenpartier var täckta av vitt täcke. Bottnen var död. Efter dyket berättade Oskar vad han sett för sin vän Dan Walker. Tillsammans vände de sig till Stockholms Universitet med frågan: ”Hur kan vi bidra till att fler får upp ögonen för tillståndet i Östersjön?” Frågan satte bollen i rullning. En arbetsgrupp bildades för att vidareutveckla visionen om Baltic Eye.

I samverkan för forskning som ger resultat

Grundtanken var att skapa ett tvärvetenskapligt forskarteam, som arbetade med analys och syntes av all relevant forskning om Östersjön. Men det verkligt unika i visionen var att också integrera forskningsarbetet med strategisk kommunikation till myndigheter, beslutsfattare och allmänhet. Baltic Eye skulle bli samhällets vakande öga på Östersjöns miljö.

Strategiskt partnerskap...

Stockholms universitet presenterade visionen för stiftelsen Baltic Sea 2020 och dess grundare Björn Carlson, som redan tidigare finansierat ett flertal olika vetenskapliga projekt. Björn Carlsson såg genast behovet av ett samlat initiativ för att förmedla forskning och kunskap till beslutsfattare. Den 20 februari 2013 tillkännagav rektor Astrid Söderbergh Widding den stora strategiska satsningen att skapa Baltic Eye på det nya Östersjöcentrum under sitt installationstal i Aula Magna.

... för nya lösningar

Forskarna som en gång steg i land på den tomma ön Askö hade en vision. Mer än ett halvt sekel senare ville Stockholms universitet åter göra något som inte har gjorts förut; skapa en pionjärverksamhet inom Östersjöforskningen. Och återigen kommer visionen ur ett starkt engagemang - för både havsmiljö och samhälle.