Research news

2. Start
  3. Department of Physics
  4. CoPS division
  5. Research news

Research news for the CoPS division

Stort forskningsstöd till Fysikum från Wallenbergstiftelsen

2018-10-02
Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse har idag publicerat sitt beslut om ekonomiskt stöd till 22 framstående forskningsprojekt inom medicin, naturvetenskap och teknik. Två av de allra största tillfaller Fysikum. Professor Henrik Cederquist beviljas som huvudsökande 37,2 milj kr för projektet ”Probing charge- and mass-transfer reactions on the atomic level”. Professor Hiranya Peiris är huvudsökande för … Continue reading Stort forskningsstöd till Fysikum från Wallenbergstiftelsen

Hiranya Peiris receives Fred Hoyle Medal and Prize

2018-08-16
The Institute of Physics (UK) has decided to select Professor Hiranya Peiris as Award Winner of 2018 Fred Hoyle Medal and Prize. The Institute of Physics Awards 'aim to build and reinforce a sense of community by recognising and rewarding excellence in individuals and teams who have made a contribution to physics in the UK … Continue reading Hiranya Peiris receives Fred Hoyle Medal and Prize

Gravitationsvågor med guldkant!

2017-10-17
Det är just tack vare kombinationen av olika budbärare, gravitationsvågor och stora delar av det elektromagnetiska spektrumet, från radio till gammastrålning, som vi kan för första gången börja undersöka några av naturens mest dramatiska händelser, där gravitationskraften är som starkast och materietätheten som störst.

Första resultaten från världens känsligaste detektor av mörk materia publiceras

2017-05-22
XENON1T, den känsligaste detektorn av mörk materia, presenterade i dagarna de första resultaten från en bara trettio dagar lång körning som räckte till för att nå djupare i jakten på den mörka materians partiklar än någonsin förut.

Första bilderna av galax som kröker ljus från supernova

2017-04-26
En internationell forskargrupp under ledning av Ariel Goobar vid Stockholms universitet kan för första gången visa bilder från en Typ Ia-supernova, där ljuset är kraftigt fokuserat av krökningen från gravitationen kring en galax i siktlinjen. Observationerna visar på en lovande ny teknik för att testa teorier för universums accelererande expansion, om gravitationen och om fördelningen av mörk materia i universum.

GREAT – stort VR-bidrag till Ariel Goobar!

2017-02-28
I fredags publicerade Vetenskapsrådet sina bidragsbeslut för den nya utlysningen ”Bidrag till forskningsmiljöer”. Bland de beviljade bidragen var Ariel Goobars ansökan GREAT: Gravitationsstrålning och Elektromagnetiska Astrofysikaliska Transienter. Det är ett sexårigt forskningsbidrag på sammanlagt ca 21.5 Mkr.

Exploderande stjärna chockar sin granne

2015-05-21
Att upptäcka exploderande stjärnor, supernovor, i ett tidigt skede öppnar nya dörrar för att undersöka deras ursprung och explosionsmekanismer. Förra året, studerade vår grupp inom intermediate Palomar Transient Factory (iPTF) till exempel den mest närbelägna supernovan under de senaste årtiondena, SN2014J. Nu har vi ett nytt spännande resultat, en tidig glimt av ultraviolett (UV) strålning från Typ Ia supernovan, iPTF14atg, avslöjar vad som verkar vara en chockad grannstjärna. Resultaten som publiceras i tidskriften Nature den 21 maj berättar vad som ligger bakom kosmologins viktigaste ljusfyrar.

Bevis för mörk materia i Vintergatans inre

2015-02-10
En ny studie bevisar förekomsten av mörk materia i den innersta delen av Vintergatan, inklusive i vårt eget kosmiska grannskap. Studien visar att stora mängder mörk materia existerar runt omkring oss men även mellan oss och det galaktiska centret. Resultaten utgör ett grundläggande steg framåt i strävan efter att förstå mer om den mörka materian och dess natur.

Nya rön om mörk materia: forskningen kan stå inför ett genombrott

2014-10-27
Endast cirka 5 procent av universum är känt. Resten vet vi inte vad det är. Forskare har kommit så långt som att cirka tjugotre procent av universum består av så kallad mörk materia. Denna materia har ingen sett och ingen vet vad den består av. Nya rön från forskare vid Stockholms universitet visar att vi kan inför ett genombrott vad gäller forskningen om mörk materia.

2014-03-25